PROGRAM WYCHOWAWCZO–PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. MIECZYSŁAWA DROBOSZEWSKIEGO W WĄWELNIE
,,Tutaj przyjazny początek, drogi Twojego sukcesu…”
Szkolny program wychowawczo- profilaktyczny obejmuje wytyczne polityki oświatowej państwa:
- Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego
- Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej
- Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.
- Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół i placówek.
- Wzmocnienie wychowawczej roli szkoły.
- Podnoszenia jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2017/18
- Statut Szkoły Podstawowej w Wąwelnie
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej w Wąwelnie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki)
Misja i wizja szkoły
Celem misji jest dostosowanie programów nauczania do przyszłych potrzeb młodzieży, zachęcanie do wysiłku, stymulowanie kreatywności uczniów, służenie społeczności lokalnej. Dążenie do tego, aby Szkoła cieszyła się uznaniem środowiska lokalnego i zaufaniem rodziców, a jej pracownicy mieli satysfakcję z wykonywanej pracy.
Szkoła dostosowana do zmian cywilizacyjnych, w nowoczesny sposób przygotowująca dzieci i młodzież do wyzwań, jakie stawia dorosłość. Szkoła osiąga wysokie wyniki w zakresie nauczania, wychowania i opieki, kształtuje postawy patriotyczne, prozdrowotne, ekologiczne, realizuje edukację informatyczną oraz językową, stymuluje wszechstronny rozwój ucznia, skutecznie przeciwdziała patologiom społecznym, oferuje uczniowi atrakcyjne metody nauki, rozwija jego zainteresowania oraz zachęca go do przyjmowania aktywnych i twórczych postaw. Rozwija wrażliwość na potrzeby innych ludzi oraz angażuje do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym w ramach wolontariatu.
Zadania Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.
Założenia ogólne.
Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
- psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
- społecznej- ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
Szkoła prowadzi systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Działalność ta odbywać się będzie w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, treningów umiejętności, debat, szkoleń, spektakli teatralnych, festynów, a także w innych postaciach uwzględniających wykorzystywanie aktywnych metod pracy.
Zadania:
- budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;
- rozwijanie i wspieranie działalności wolontariatu;
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami;
Cele szczegółowe:
Uczeń naszej szkoły:
- jest życzliwy, dostrzega potrzeby drugiego człowieka,
- udziela pomocy rówieśnikom,
- szanuje ludzi i respektuje ich prawa,
- jest tolerancyjny wobec drugiego człowieka;
- jest odpowiedzialny,
- potrafi rozwiązywać konflikty,
- potrafi sobie radzić z trudnymi uczuciami (złość, gniew, strach),
- jest asertywny,
- potrafi komunikować się z innymi, dyskutować, bronić i uzasadniać własny punkt widzenia,
- godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz,
- kieruje się miłością do Ojczyzny, poszanowaniem dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na kultury Europy i świata,
- czuje się bezpiecznie w swoim środowisku szkolnym,
- odróżnia dobro od zła,
- dba o higienę osobistą, estetykę ubioru, pomieszczeń,
- może rozwijać swoje zdolności i zainteresowania, być kreatywnym.
Model absolwenta.
Absolwent szkoły podstawowej:
- jest dobrze przygotowany do nauki w szkole ponadpodstawowej (czteroletnim liceum ogólnokształcącym, pięcioletnim technikum, szkół branżowych I i II stopnia),
- posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy w codziennym życiu oraz stara się wszelkie problemy rozwiązywać w sposób twórczy,
- sprawnie komunikuje się w języku polskim, korzysta ze źródeł książkowych oraz multimedialnych, swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia,
- rozwija zainteresowanie otaczającym go światem,
- posługuje się na poziomie podstawowym technologią informatyczną,
- jest przygotowany do odbioru różnych form kultury,
- potrafi dokonać samooceny,
- rozróżnia dobre i złe zachowania, w swoim postępowaniu kieruje się normami,
- dba o bezpieczeństwo swoje i innych,
- charakteryzuje się wrażliwością sumiennością i uporem w dążeniu do wyznaczonego celu,
- potrafi wybrać bezpieczną i zdrową drogę swojego rozwoju,
- okazuje życzliwości i szacunek innym ludziom,
- potrafi działać w grupie,
- umie wyrażać swoje poglądy, dążenia,
- jest przygotowany do wzięcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
- niesie bezinteresowną pomoc ludziom potrzebującym.
Zadania i obowiązki podmiotów realizujących program.
Dyrektor szkoły:
- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole,
- wspiera finansowo i organizacyjnie działania profilaktyczne w środowisku szkolnym,
- umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
- kontroluje wypełnianie przez uczniów obowiązku szkolnego,
- organizuje szkolenia dla nauczycieli,
- dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły;
Pedagog i psycholog szkolny:
- prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozowanie, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
- udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych;
- pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspiera nauczycieli, wychowawców w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Nauczyciel:
- ma obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego,
- wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów,
- udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
- odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem w czasie uroczystości szkolnych, wyjść, wycieczek szkolnych,
- świadczy pomoc psychologiczno-pedagogiczną w bieżącej pracy z uczniem;
Wychowawca klasy:
- prowadzi we współdziałaniu z pedagogiem szkolnym szkolenia i konsultacje dla rodziców,
- dąży w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, sprawuje opiekę wychowawczą nad powierzonymi mu uczniami szkoły poprzez tworzenie warunków wspomagających ich rozwój i przygotowuje uczniów do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
- poznaje warunki życia i nauki swoich wychowanków,
- uczy pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości,
- realizuje w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w swojej klasie;
Rodzice:
- współdziałają z nauczycielami i wychowawcą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego swoich dzieci.
Zadania o charakterze wychowawczo- profilaktycznym | Sposoby realizacji zadań |
Wzajemne poznanie się. | 1. Uczniowie biorą udział w zabawach integrujących grupę lub zespół klasowy. 2. Udział w uroczystościach klasowych i szkolnych. |
Tworzenie warunków rozwoju indywidualnych zainteresowań. | 1.Prowadzenie kół zainteresowań, dodatkowych zajęć sportowych, świetlicowych. 2.Indywidualna praca z uczniem wybitnie uzdolnionym - przygotowanie go do konkursów. Organizacja i uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach. |
Poznanie reguł zachowania w miejscach publicznych. | 1.Uczniowie stosują formy dobrego zachowania. 2.Biorą udział w imprezach kulturalnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania. |
Przeciwdziałanie agresji i przemocy utrudniające życie we współczesnym świecie. | 1. Praca nad doskonaleniem swojego charakteru. 2. Uczestnictwo w zajęciach mających na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań. |
Bezpieczeństwo. | 1. Nauczyciele zapoznają uczniów z regulaminami. 2.Organizacja pogadanek, zajęć warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa. 3. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami pierwszej pomocy. 4. Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach. |
Wdrażanie ucznia do samodzielności. | 1.Uczestnictwo w pogadankach dotyczących samodzielności w wykonywaniu czynności samoobsługowych i pracy na lekcji. 2. Samodzielne korzystanie z biblioteki szkolnej - uczniowie poznają zasoby i zachęcani są do czytelnictwa. 3. Samodzielne korzystanie ze stołówki szkolnej. |
Tolerancja dla inności. Prawa dziecka. | 1.Zapoznanie z prawami dziecka wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka. 2.Poznanie obowiązków ucznia. 3.Uświadomienie dzieciom, do kogo mogą się zwrócić z prośbą o pomoc. 4. Uczestniczenie w pogadankach na temat tolerancji szacunku dla drugiego człowieka. |
Dbałość o dobry klimat w szkole. | 1.Badanie samopoczucia ucznia w szkole. 2.Obserwacja zachowań na tle rówieśników. 3. Współpraca z Samorządem Uczniowskim. |
Kształtowanie postaw obywatelsko – patriotycznych. | 1.Uczniowie kultywują tradycje związane z najbliższą okolicą, krajem. 2. Poznają symbole narodowe i europejskie. 3.Uczestniczą w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym. |
Przygotowanie uczniów do praktycznego wykorzystania wiedzy. | 1.Nauczanie informatyki od I klasy. 2.Uczestniczenie w spektaklach teatralnych. 3.Korzystanie z różnorodnych źródeł informacji. |
Propagowanie zdrowego stylu życia. | 1.Praca na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. 2.Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych. 3.Realizacja programów: „Mleko w szkole”, „Owoce w szkole”. 4.Kształcenie i wzmacnianie norm przeciwnych paleniu oraz piciu alkoholu wśród najmłodszych poprzez pogadanki. |
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami. | 1.Organizacja zajęć: dydaktyczno-wyrównawczych ,logopedycznych. 2.Indywidualne rozmowy z pedagogiem, psychologiem. 3.Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. |
Pomoc rodzicom, nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. | 1.Bieżące informowanie rodziców o sytuacji dziecka w szkole i poza nią. 2.Dostarczenie aktualnych informacji rodzicom, nauczycielom, opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych poprzez spotkania ze specjalistami. 3.Indywidualne rozmowy z uczniem i rodzicem. 4.Konsultacje dla rodziców. 5.Podejmowanie wspólnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania trudności lub eliminowania zagrożeń. 6.Zapoznanie rodziców z Konwencją o Prawach Dziecka, Statutem Szkoły i regulaminami, programami. 7. Udostępnianie wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc specjalistyczną. 8.Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania niebezpiecznych środków i substancji, a także norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego poprzez uczestnictwo np. w radach szkoleniowych, kursach i szkoleniach. |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. | Ochrona ofiar przemocy: rozmowa z uczniem, konsultacje z rodzicami, w razie konieczności wszczęcie procedury „Niebieskiej karty”. |
Zadania o charakterze wychowawczo- profilaktycznym | Sposoby realizacji zadań |
Rozwój osobowości ucznia. |
|
Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole. |
|
Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich. |
|
Propagowanie wiedzy na temat Europy i świata |
|
Kształtowanie postaw patriotycznych |
|
Kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych. |
|
Likwidacja deficytów rozwojowych, w szczególności u dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnym. |
|
Pomoc materialna dzieciom z rodzin o niskim statusie materialnym. |
|
Pomoc rodzicom, nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. |
|
Integrowanie działań wychowawczych szkoły i rodziny. |
|
Zdrowy styl życia. |
|
Profilaktyka zagrożeń. |
|
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. |
|
Przygotowanie uczniów do dalszej drogi kształcenia. |
|
Wewnątrzszkolne tradycje, obyczaje, uroczystości. Ceremoniał szkolny. | Tradycje- Obyczaje – Uroczystości - Imprezy
|
Oczekiwane efekty działań wychowawczych i profilaktycznych.
Uczeń:
- ma prawidłowe relacje z innymi ludźmi
- potrafi współpracować w grupie
- ma szacunek wobec drogiego człowieka
- jest życzliwy dla innych, wyrozumiały
- ma poczucie bezpieczeństwa
- posiada zdolność do rozpoznawania uczuć i umie je wyrażać
- zdobył umiejętność radzenia sobie ze stresem
- posiada wiedzę o sobie samym
- poszerza swoje zainteresowania
- wie jak prawidłowo odżywiać się
- wie jak dbać o higienę swojego ciała
- zna zachowania agresywne i wie jak radzić sobie w sytuacjach trudnych
Ewaluacja programu.
Przebieg pracy wychowawczo - profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i stanowią podstawę do planowania zamierzeń wychowawczych w kolejnym roku szkolnym.